نقشه اتوکد مدرسه ایرانشهر یزد

نقشه اتوکد مدرسه ایرانشهر یزد (DWG)

بنای مدرسه ایرانشهر که طی سالهای ۱۳۱۵-۱۳۱۷ ه.ش به وسیله آندره گدار و همکاری ماکسیم سیرو طراحی و با کمک استادکاران ماهر یزدی ساخته شده است.

نقشه اتوکد مدرسه ایرانشهر یزد (DWG) شامل برش + نما + پلان + سایت پلان

الف ـ معرفي بنا

– مدرسه ايرانشهر در سال ۱۳۱۵ در شهر يزد بنا شده است. طراحي آن توسط ماكسيم سيرو صورت گرفته است . مدرسة ايرانشهر زيربنائي در حدود سه هزار مترمربع دارد و در زميني به وسعت تقريبي يك و نيم هكتار استقرار يافته است. بسترِ مدرسه از سمت جنوب با خيابان ايرانشهر، از سمت شمال با كوچة گاريخانه ، از سمت شرق با يك مدرسه و از سمت غرب با يك كاروانسرا همجوار است. دسترسي‎هاي اصلي و فرعي به مجموعه از سمت خيابان ايرانشهر بوده است. در حال حاضر درِ ورودي اصلي مدرسه به دو در با فاصله تبديل شده و همچنين دري قرينة درِ فرعي ايجاد شده است. به اين ترتيب امروز مي‎توانيم چهار در، در ديوار جنوبي مدرسه ملاحظه كنيم. اين در حاليست كه دري نيز بين حياط و كوچة سمت شمال وجود دارد كه از زمان احداث آن مطلع نيستيم.
– مدرسة ايرانشهر ساختماني يك طبقه است و از زيرزمين بالنسبه وسيعي نيز برخوردار است. بالِ مياني ساختمان به سالن اجتماعات و كلاس‎هاي درس اختصاص دارد. در طرفين بال مياني، درداخل بالهاي فرعي نيز فضاهايي وجود دارد كه براي اتاق‎هاي اداري، سالن كوچك و كتابخانه استفاده مي‎شود. در طبقة زيرزمين آزمايشگاهها و كارگاهها استقرار يافته بودند ـ فعاليتهايي كه در هنگام تأسيس مدرسة ايرانشهر در شهر يزد اتفاقي نو و قابل توجه تلقي مي‎شد. زيرزمين در حال حاضر به موزه اختصاص يافته و براي آزمايشگاهها و كارگاهها ساختمان ديگري در منتهي‎اليه شمال بستر طرح احداث شده است. دسترسي به زيرزمين در طرح اوليه از طريق دو راه پله از حياط مياني و همچنين راه‎پله‎هايي كه در داخل ديوارة محصور كنندة تالار اجتماعات واقع است در نظر گرفته شده بود؛ ليكن در تغييرات بعدي ورودي‎هاي ديگري نيز به اين ورودي افزوده شد. ابتدا در سمت جنوبِ تالاْر راه‎پله‎اي به زيرزمين حفر شد، سپس گودال باغچه‎اي در سمت غرب راه‎پلة اخير الذكر پديد آمد.

نمونه نقشه اتوکد مدرسه ایرانشهر یزد-1

۱ ـ انقطاع ميان دو بخش طرفين نماي جنوبي حياط توسط بخش مياني كه در دستگاه اندازه ديگري طراحي شده است.
۲ . الف ـ بخشي از نماي غربي كه متقارن به نظر مي رسد.
۲٫ب ـ‌ اما با ملاحظة نماي كامل غربي طرح نما تبديل به قطعاتي مي شود كه يك در ميان كنار هم چيده شده اند.
۳ ـ تصرف در طرح :‌ چنانچه رواق ها در نما ادامه مي يافتند حركت قوس ها از بال اصلي آغاز و به حجم پُر در بال فرعي ختم مي شد.
۴ ـ تصرف در طرح : ساختمان مي تواند بخشي از يك بناي حلقه اي با حياط مركزي تصور شود.

نمونه نقشه اتوکد مدرسه ایرانشهر یزد-2

۵ ـ ممكن است بنا را به صورت مجموعه اي از احجام و بنا هاي مستقل كه به هم متصل شده اند تصور كرد.
۶ . الف ـ‌ در حالتي ديگر ممكن است بنائي خطي تصور كنيم كه در محل اتصال رواق با حجم مياني تا شده و حياطي را شكل داده است.
۶ . ب ـ طرح نما در حالتيكه با انتظام خطي در نظر گرفته شود جا افتاده تر و كم اشكال تر ديده مي شود.
۷ ـ نحوة انتظام فضاهاي باز و بسته موجب شده كه فضاهاي باز متنوع با كاركردهاي مختلفي در مجموعه پديد آيد.
۸ ـ با آنكه ساختمان ظاهراً بر گرد حياطي در ميانه حلقه زده است اما نگاه آن بيشتر متوجه فضاهاي باز حاشيه اي است.
۹ ـ نمايش ورودي هاي مختلف مجموعه و مسيرهاي حركت در فضاهاي باز وبسته. چنانچه ورودي شمالي اهميت پيدا مي كرد هم حياط اصلي معناي بهتري مي يافت و هم دسترسي ها آسان تر مي شد.


 

برای خرید نقشه اتوکد مدرسه ایرانشهر یزد (DWG) ، در پایین بر روی لینک خرید کلیک کنید.نقشه اتوکد مدرسه ایرانشهر یزد

حجم : ۷۹۲Kb

15,000 تومان – خرید

 

 

 

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *