پروژه طراحی فروشگاه و ویترین

پروژه طراحی فروشگاه و ویترین (۴۱ ص – word )

این که یک معمار در طراحی یک پروژه تا چه حد خود را موظف بداند تا بصورتی همه جانبه مسائل مختلف و حاشیه ای را در نظر بگیرد و صرفا با یک اندیشه خاص به قضیه طراحی نپردازد عاملی است که بايد در تمامي پروژه هاي معماري و به ويژه طراحي فروشگاهي مورد بحث و تحلیل قرار گیرد.

پروژه طراحی فروشگاه و ویترین، ۴۱ ص (word)، شامل سر فصل های زیر می باشد.

فهرست

– طراحی فروشگاه

فروشگاه Harrods

فروشگاه Me&Ro

فروشگاه jil sanders

فروشگاه Planet Hollywood

فروشگاه Farrutx

فروشگاه Esprits

فروشگاه Debenhams

فروشگاه Kaufhof

فروشگاه ZARA

فروشگاه C&A

فروشگاه S.Oliver

– طراحی ویترین

عرضه كردن يعني همه چيز

چشم انداز مصرف

خريد به مثابه تفريح

تماشاي ويترين و پيشخان

تصاوير آشفته خريد

اصلاحات خريد

اصلاحات فروش

سبكهاي نمايش در  قرن بيستم


 

طراحی فروشگاه

این که یک معمار در طراحی یک پروژه تا چه حد خود را موظف بداند تا بصورتی همه جانبه مسائل مختلف و حاشیه ای را در نظر بگیرد و صرفا با یک اندیشه خاص به قضیه طراحی نپردازد عاملی است که بايد در تمامي پروژه هاي معماري و بويژه طراحي فروشگاهي مورد بحث و تحلیل قرار گیرد. برای روشن شدن هرچه بیشتر این قضیه و شناخت عوامل حاشیه­ای، بعنوان مثال، یک کار نسبتا خوب در زمینه طراحی داخلی با فروشگاهي كه بدون هیچ گونه طراحی خاص است مورد مقايسه قرار مي گيرند. اگر هر دو فروشگاه نزدیک هم و در بهترین قسمت شهر واقع شوند و موقعیت تجاری فروشگاه نخست به مراتب بهتر از فروشگاه دوم باشد، اولين عاملي كه بايد مورد توجه کارفرمای چنین پروژه هایی قرار بگيرد این است که معمار و معماری بايد در جذب مخاطب بیشترین تاثیر را داشته باشد.براحتي مي توان در عمل مشاهده كرد از آنجاييكه در طرح نخست، معمار با استراتژی مشتری محوری به طراحی پرداخته، مشتری در انتخاب کالا و امتحان آن در یک محیط آرام و زیبا کاملاً آزاد است. اما در فروشگاه دوم از آنجاييكه داراي سيستمي سنتي و فروشنده محور است كه اصولا اين روش، سیستمی منسوخ شده است، این فروشگاه می­تواند به راحتی تغییر کاربری دهد، چرا که از دیدگاه مشتری، هيچگونه آرامش و جذابيتي در اين فضا وجود ندارد. بديهي است كه به دلیل عدم استقبال از فروشگاه دوم، این مورد مي تواند کاملا در انزوا قرار گرفته و با شکست کامل تجاری مواجه شود. سيستم تخصيص فضا در فروشگاه در يك سيستم ساده و جامع بايد كليه موارد زير رعايت شوند: فضايي براي تعريف كالا ها .فضاي مناسب تردد مشتريان و توجه به علاقه مندي هاي مشتريان. امكان پيگيري وضعيت درخواست هاي خريد. امكان تعريف قفسه هر كالا. امكان كنترل موجودي كالا و تعريف نقطه سفارش براي هر يك از آنها. تعريف كاربري فضاهاي مختلف فروشگاه و سطوح دسترسي مجاز آنها در ادامه اين مبحث، چندين فروشگاه بزرگ جهان كه داراي طراحي موفق هستند، معرفي مي شوند.

فروشگاه Harrods

مشهور ترين و قديمي ترين و گران ترين فروشگاه لندن فروشگاه Harrods  است. اين فروشگاه بيش از يك و نيم قرن قدمت دارد. (سال تاسيس آن ۱۸۴۹ بوده است) گراني شاخصه اصلي كالاهاي اين فروشگاه است يك دست كت و شلوار مردانه در اين فروشگاه ۱۷۰۰ پاوند (تقريبا سه ميليون تومان) است.به همين دليل بيشتر مشتريان اين فروشگاه به جاي خريد window shopping مي كنند. البته خريد كالا از اين فروشگاه هم به نوعي پرستيژ محسوب مي شود فراوان افرادي را در سطح شهر مي شود ديد كه با افتخار كيسه هاي خريد اين فروشگاه را در دست مي گيرند. عمده خريداران اين فروشگاه هم اعيان انگليسي و توريست هاي پولدار (عمدتا اعراب ) هستند. در طبقه دوم اين فروشگاه هم دفتر يادبودي به ياد پرنس دايانا و فرزندش كه گويا از مشتريان اين فروشگاه بودند قرار گرفته است.

 

فروشگاه Me & Ro

گروه معماری Shop Architects از فارغ‌التحصیلان دانشگاه کلمبیا، در نیویورک شکل گرفته است. این گروه تاکنون پروژه‌های مختلفی چون مجتمع هنری Heyri در سئول، تالار Dodge دانشگاه کلمبیا، موزه هنرمدرن Long Island، مغازه‌های جواهرفروشی Me & Ro در نیویورک، میامی و اوزاکا و . . . را طراحی نموده‌اند که بسیاری از آنها جوایز متعدد معماری را برای این گروه به ارمغان آورده‌اند. کارفرمای این پروژه، شرکت costume national بود که به عنوان یکی از تولیدکنند‌گان پوشاک مینی‌مالیستی (minimalistic clothes) مطرح است. ایده اصلی طراحی این فروشگاه به‌نوعی برگرفته از سبک مینی‌مال محصولات طراحی‌شده توسط این شرکت است طراحی فضایی به غایت تاریک (ocean of darkness)  همراه با پیوستگی‌ای که در کف، دیوارها و سقف ایجاد می‌کند. نورپردازی فروشگاه نیز به صورت احجامی از نور سفید می‌باشد که یا دربرگیرنده محصولات شرکت یا نمایش‌‌دهنده محصول به وسیله تمرکز نور بر روی آن است. در کل نورپردازی ویژه فضای فروشگاه به نوعی حسی از نامکانی (placelessness) را در مخاطب ایجاد نموده و کاراکتر خاصی به فروشگاه بخشیده است.دشاید این پروژه را به نوعی بتوان تبلور عینی تعبیر جان پاوسن (John Pawson)، معمار انگلیسی، از مفهوم مینی‌مالیسم دانست که می‌گوید: «نباید به مینیمالیسم تنها به عنوان یک سبک نگاه کرد، بلکه باید آن را نوعی تفکر در مورد فضا، ابعاد آن، سطوح آن و چگونگی عبور نور از آن دانست. این برداشت جامع و به هم پیوسته، برتری کیفی فضا را بر شکل آن و برتری مکان را بر اشیاء مطرح می‌کند. هرچند نمی‌توان تمام خصوصیات و ویژگی‌های چنین فضایی را بدون حضور در فضا و تنها از روی تصویر نقد یا توصیف نمود، اما به یقین می‌توان گفت که حضور در چنین فضایی، تجربه بسیار متفاوتی از فضا را برای مخاطب در پی خواهد داشت. لازم به یادآوری است که این فروشگاه در سال ۱۹۹۸ جایزه LUMEN را از آن خود نموده است.

.

.

.

برای دریافت پروژه طراحی فروشگاه و ویترین، در پایین بر روی لینک دانلود کلیک کنید.


 عنوان : پروژه طراحی فروشگاه و ویترین (word)پروژه طراحی فروشگاه و ویترین

تعداد صفحه : ۲۴ صفحه

حجم:۶٫۴۶mb

دانلود

نوشتن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *